Historia i opis stylu

HISTORIA I OPIS SYSTEMU

Wing Tsun Kung Fu to sztuka walki nie tylko niezwykle efektywna, ale tak偶e rozwijaj膮ca ca艂e cia艂o i kszta艂tuj膮ca charFakter. Je艣li chcieliby艣cie sprawdzi膰 si臋 w tej tradycyjnej sztuce walki, to szko艂a Wing Tsun Warszawa i Sopot jest idealnym miejscem. Treningi s膮 prowadzone przez do艣wiadczonych instruktor贸w i wieloletnich mistrz贸w, a poprzez uczestnictwo w nich mo偶na zyska膰 bardzo wiele. W naszej szkole wymagamy stosowania si臋 do okre艣lonych w regulaminie zasad (etykieta kwoon). Szacunek do instruktora i swoich braci i si贸str kung fu to podstawa, bez kt贸rej nie mo偶e by膰 mowy o rozwijaniu swoich umiej臋tno艣ci w tej dziedzinie. Urozmaicone treningi i opieka do艣wiadczonych instruktor贸w.

Ka偶dy adept kung fu (Warszawa i Sopot) mo偶e liczy膰 na profesjonaln膮 i czujn膮 opiek臋 mistrz贸w. Chcemy, by ka偶dy, kto do nas trafi, poczu艂, 偶e mo偶e rozwija膰 swoje umiej臋tno艣ci i predyspozycje pod okiem najlepszych instruktor贸w. Prowadzimy zaj臋cia dla pocz膮tkuj膮cych, 艣redniozaawansowanych i zaawansowanych. Wszystkich zainteresowanych prosimy o kontakt i zapraszamy na bezp艂atne treningi pr贸bne. Wszystkie niezb臋dne informacje zosta艂y zamieszczone na niniejszej stronie. Zapisz si臋 i sprawd藕 swoje umiej臋tno艣ci! Zapraszamy serdecznie! 
 

Yim Yee, Yim Wing Tsun, Ng Mui

Wing Tsun Kuen to jedna z najskuteczniejszych metod walki. Jest to w艂a艣nie metoda, a nie styl, poniewa偶 膰wicz膮cy Wing Tsun nie stylizuj膮 swoich technik na艣laduj膮c przyk艂adowo ruchy zwierz膮t. Nie jest to r贸wnie偶 system, poniewa偶 Wing Tsun to nie wybrane arbitralnie techniki pochodz膮ce z r贸偶nych sztuk walki, kt贸rych za艂o偶enia cz臋sto wzajemnie si臋 wykluczaj膮. Jest to sztuka walki o ponad trzystuletnim rodowodzie i tradycji, wywodz膮ca si臋 z po艂udniowych Chin. Przez sztuk臋 walki nale偶y rozumie膰 z kolei, 偶e nie jest to sport walki, a wi臋c Wing Tsun nie 膰wiczy si臋 po to, aby wygra膰 zawody, kt贸re organizowane s膮 wed艂ug regu艂 narzucanych przez organizator贸w. Celem w Wing Tsun jest obrona 偶ycia swojego, b膮d藕 innej osoby, kt贸ra znalaz艂a si臋 w sytuacji zagro偶enia. Dlatego techniki Wing Tsun s膮 proste, praktyczne i oczyszczone ze wszystkich pokazowo-akrobatycznych element贸w, takich jak wysokie kopni臋cia, kopni臋cia z obrotu i wyskoku, kt贸re nie sprawdzaj膮 si臋 w realnej walce oraz sytuacji prawdziwego zagro偶enia.Celem w Wing Tsun Kung Fu jest najszybsze mo偶liwe wyeliminowanie przeciwnika w taki spos贸b, aby nie by艂 on w stanie podj膮膰 dalszej walki. W Wing Tsun jest istotna nie si艂a fizyczna, masa czy wzrost, ale metoda walki, szybko艣膰 i technika. Po艂膮czenie tych element贸w sprawia, 偶e nawet osoba mniejsza, l偶ejsza i fizycznie s艂absza, na przyk艂ad kobieta, jest w stanie obroni膰 si臋 przed wi臋kszym i silniejszym przeciwnikiem. Prostota i skuteczno艣膰 tych technik sprawia, 偶e nauk臋 Wing Tsun mo偶na podj膮膰 w艂a艣ciwie niezale偶nie od wieku i p艂ci. Wed艂ug chi艅skiej tradycji Wing Tsun Kung Fu zosta艂o stworzone przez mniszk臋 Ng Mui, kt贸ra po spaleniu przez wojska mand偶urskie klasztoru Siu Lam (Szao Lin) prowadzi艂a skromne 偶ycie w jednej z po艂udniowo-chi艅skich prowincji. Jej za艂o偶eniem by艂o oczyszczenie Szao Lin Kung Fu ze zb臋dnych i niepraktycznych element贸w oraz dopracowanie najlepszych skutecznych technik Szao Lin Kung Fu, kt贸re dzia艂a艂yby niezale偶nie od warunk贸w fizycznych. W rezultacie powsta艂a esencja styli 膰wiczonych przez mnich贸w z Szao Lin. Ze wzgl臋du na posta膰 Ng Moi, oraz kobiety kt贸rej przekaza艂a ona opracowane przez siebie techniki, Yim Wing Tsun (imi臋 to oznacza M艂oda Wiosna), cz臋sto m贸wi si臋, 偶e Wing Tsun Kuen jest stylem kobiecym.

O skuteczno艣ci technik Wing Tsun Kung Fu 艣wiadczy chocia偶by to, 偶e s膮 one nauczane w oddzia艂ach specjalnych, jednostkach antyterrorystycznych i policji w wielu krajach na 艣wiecie (FBI, niemiecka Bundeswehra, Marine Corps, RAID, NOCS, tajnej policji niemieckiej, francuskiej, belgijskiej, hiszpa艅skiej, w艂oskiej, w臋gierskiej, indyjskiej). Jedn膮 z najs艂awniejszych postaci, kt贸ra rozs艂awi艂a Wing Tsun by艂 Bruce Lee. Poznawa艂 on i naucza艂 Wing Tsun do ko艅ca swojego 偶ycia. Obecnie techniki Wing Tsun Kung Fu 膰wiczy si臋 w 63 krajach na ca艂ym 艣wiecie.

 

POCZ膭TKI WING TSUN KUNG-FU

Buddyjska mniszka Ng Mui to posta膰, kt贸r膮 uwa偶a si臋 za tw贸rc臋 Wing Tsun Kung Fu. 呕y艂a ona oko艂o 250 lat temu w po艂udniowych Chinach. Wed艂ug tradycji, Ng Mui by艂a uczennic膮 klasztoru Siu Lam (Szaolin) i mistrzyni膮 stylu bia艂ego 偶urawia, stylu uprawianego w rejonie Weng Chun w prowincji Fujian. Z przyczyn politycznych Ng Mui, tak jak kilku innych cz艂onk贸w Siu Lam, by艂a 艣cigana przez rz膮d mand偶urskiej dynastii Qing. Wszyscy poszukiwani uciekli z Fujian i rozproszyli si臋 w r贸偶nych rejonach po艂udniowych Chin. Ng Mui uda艂a si臋 na skraj granicy prowincji Yunan i Sichuan i tam osiad艂a w Bak Hok Koon, czyli 艣wi膮tyni bia艂ego 偶urawia na g贸rze Tai Leung.

Mniszka o niezwyk艂ych umiej臋tno艣ciach kocha艂a kung-fu. Cho膰 ju偶 wtedy by艂a jednym z najwybitniejszych mistrz贸w wci膮偶 udoskonala艂a swoje techniki. Traf chcia艂, 偶e w okr臋gu, gdzie zamieszka艂a, zetkn臋艂a si臋 z technikami walki, kt贸re by艂y zupe艂nie inne, innowacyjne i praktyczne. Dlatego po艂膮czy艂a ona swoje stare techniki z nowo poznanymi tworz膮c nowy styl, kt贸ry przekaza艂a m艂odej dziewczynie 鈥 Yim Wing Tsun, jej wybitnej i ukochanej uczennicy.

 

Ng Mui

 

 

Yim Wing Tsun

 

 

Yim wysz艂a za m膮偶 za handlarza sol膮 鈥 Leung Bok Chau鈥檃, kt贸rego nauczy艂a poznanych technik. Odt膮d to ma艂偶e艅stwo pracowa艂o razem nad ich doskonaleniem. Leung nauczy艂 nast臋pnie Leung Lan Kwai鈥檃, zielarza osteologa, kt贸ry zapyta艂 go o nazw臋 technik, kt贸rych naucza. Leung Bok Chau odpowiedzia艂: 鈥瀟o jest kung fu mojej 偶ony鈥. W ten spos贸b system zyska艂 nazw臋, kt贸rej od tamtej pory zacz臋to u偶ywa膰 na cze艣膰 偶ony Leung Bok Chau鈥檃. 

PI臉艢膯 I D艁UGI KIJ

Leung Lan Kwai by艂 bardzo ostro偶ny w doborze swoich uczni贸w, do tego stopnia, 偶e przez ca艂e swoje 偶ycie przyj膮艂 ich tylko dw贸ch. Jeden z nich nauczy艂 si臋 tylko kilku technik r臋cznych, ale drugi ucze艅, Wong Wah Bo, pozna艂 ca艂y system. 

Wong Wah Bo by艂 aktorem chi艅skiej opery. W tamtych czasach trupy oper chi艅skich podr贸偶owa艂y po rzekach d偶onkami wraz z ca艂膮 ekip膮 teatru oraz wyposa偶eniem od miasta do miasta daj膮c w nich przedstawienia. Czerwone d偶onki by艂y znakiem charakterystycznym aktor贸w opery chi艅skiej. Dlatego te偶 byli oni znani jako 鈥瀙艂ywaj膮cy na czerwonych d偶onkach鈥. Wielu z tych aktor贸w zna艂o techniki walki, kt贸re s艂u偶y艂y im te偶 za materia艂 w przedstawieniach. Wong Wah Bo p艂ywa艂 na d偶once razem z innym cz艂onkiem trupy 鈥 Leung Yee Tai鈥檈m. Okaza艂o si臋, 偶e jest Leung Yee Tai jest mistrzem w walce d艂ugim kijem. Techniki, kt贸rych on u偶ywa艂, nazywa艂y si臋 鈥濴ok Dim Bon Kwun鈥 (forma sze艣ciu i p贸艂 punktu d艂ugiego kija). Tai nauczy艂 si臋 tych technik od buddyjskiego mnicha Chi Shina 鈥 towarzysza mniszki Ng Mui z klasztoru Siu Lam, kt贸ry tak samo jak Ng Mui ukrywa艂 si臋 przed represjami ze strony dynastii Qing. Na d偶once Chi Shin by艂 kucharzem. Wong Wah Bo i Leung Yee Tai wzajemnie podziwiali swoje umiej臋tno艣ci i zdecydowali wymieni膰 si臋 swoimi technikami. Razem pracowali te偶, by techniki d艂ugiego kija zaadaptowa膰 do Wing Tsun. W ten spos贸b system zosta艂 wzbogacony a Leung Yee Tai zosta艂 jego spadkobierc膮.

WOJOWNICY Z FAT SHAN

Gdy Leung Yee Tai by艂 ju偶 w podesz艂ym wieku, przekaza艂 swoj膮 wiedz臋 Leung Jan鈥檕wi, zielarzowi z Fatshan, g臋sto zaludnionego centrum handlowego ko艂o rzeki Per艂owej le偶膮cego na skrzy偶owaniu wielu szlak贸w w prowincji Guangdong. 

Leung Jan pochodzi艂 z bogatej, kulturalnej rodziny. Prowadzi艂 w Fatshan aptek臋 i by艂 lekarzem. By艂 wybitny w swoim zawodzie, jego interes kwit艂 i wci膮偶 przybywa艂o mu klient贸w. W wolnym czasie studiowa艂 literatur臋 oraz sztuki walki. Zna艂 wiele r贸偶nych technik, ale nie wystarcza艂y mu one w pe艂ni. Na pr贸偶no poszukiwa艂 idealnego systemu oraz doskona艂ego nauczyciela, do czasu gdy spotka艂 Leung Yee Tai鈥檃 i pozna艂 Wing Tsun. By艂 do tego stopnia zafascynowany tym wyj膮tkowym stylem, 偶e po艣wi臋ci艂 reszt臋 swojego 偶ycia, 偶eby go opanowa膰 i doskonali膰 swoje umiej臋tno艣ci. Szybko osi膮gn膮艂 w nich mistrzostwo a dzi臋ki swoim osi膮gni臋ciom sta艂 si臋 tak s艂awny, 偶e liczni wojownicy przybywali zewsz膮d, by rzuci膰 mu wyzwanie i zmierzy膰 si臋 z nim. Ostatecznie zyska艂 sobie tytu艂 鈥瀔r贸la Wing Tsun kung fu鈥 a s艂owa Wing Tsun i Leung Jan sta艂y si臋 w Fatshan synonimami.

 

Czerwona d偶onka

 

 

Leung Jan nie postrzega艂 nauczania Wing Tsun za sw贸j zawod, ale jego umiej臋tno艣ci kaza艂y mu przyj膮膰 uczni贸w, kt贸rymi zostali mi臋dzy innymi jego dwaj synowie Leung Bik i Leung Tsun. Jednak jego najlepszym uczniem by艂 Chan Wah Shun, szef kantor. Dlatego w艂a艣nie w okolicy nazywano go cinkciarzem. Chan by艂 ma艂o wykszta艂conym cz艂owiekiem, ale za to bardzo utalentowanym, zaci臋tym i upartym. Poniewa偶 zajmowa艂 si臋 handlem, pozostawa艂 w bliskim kontakcie z marginesem spo艂ecznym, gdzie potyczka by艂a cz臋stym sposobem rozwi膮zywania spor贸w. Mia艂 zatem wiele okazji, by sprawdzi膰 to, czego si臋 nauczy艂. Bardzo szybko si臋 rozwija艂 i ostatecznie zosta艂 nast臋pc膮 swojego mistrza, 贸wczesnym liderem Wing Tsun. Zanim to si臋 sta艂o, sta艂 si臋 tak s艂awny, 偶e urz臋dnicy dynastii Qing zaproponowali mu obj臋cie stanowiska g艂贸wnego instruktora kung fu przy oddzia艂ach O艣miu Chor膮gwi, jak nazywano wojska Qing. Chan przyj膮艂 t臋 ofert臋, ale tylko tymczasowo, a nast臋pnie wr贸ci艂 do Fatshan, by tam naucza膰 kung fu. Tak jak jego mistrz, postrzega艂 on kung fu nie za sw贸j g艂贸wny zaw贸d, ale za spos贸b sp臋dzania wolnego czasu.

 

Leung Jan

 

 

Chan Wah Shun

 

 

Przez trzydzie艣ci sze艣膰 lat nauczania Chan wykszta艂ci艂 szesnastu uczni贸w, wraz ze swoim synem Chan Yu Min鈥檈m, kt贸ry po藕niej zas艂yn膮艂 jako 鈥瀔r贸l kija siedmiu prowincji鈥. Innym wybitnym uczniem Chan Wah Shun鈥檃 by艂 Ng Chu So. Opanowa艂 on ca艂y system i pomaga艂 swojemu nauczycielowi podczas trening贸w jako asystent. 

Ostatnim uczniem Chana, kiedy ju偶 mia艂 siedemdziesi膮t lat, by艂 trzynastoletni ch艂opiec, gor膮cy wielbiciel Chana i kung fu. Chan uczy艂 ch艂opca przez trzy lata i zmar艂, gdy ch艂opiec mia艂 lat szesna艣cie. W tym samym roku rodzina ch艂opca wys艂a艂a go na studia do Hong Kongu. Gdy Chan przyjmowa艂 go na swego ucznia, nawet mu si臋 nie 艣ni艂o, 偶e zostanie on niezr贸wnanym mistrzem Wing Tsun. Jego imi臋 sta艂o si臋 w ca艂ym 艣rodowisku sztuk walki bardziej znane, ni偶 kt贸regokolwiek z poprzednik贸w. Zdoby艂 sobie s艂aw臋 cierpliwo艣ci膮 i ci臋偶k膮 prac膮. Tym ch艂opcem by艂 Wielki Mistrz Yip Man, Mistrz mistrz贸w. 

 

Yip Man

 


WIELKI MISTRZ YIP MAN

Wielki Mistrz Yip Man by艂 w prostej linii 贸smym spadkobierc膮 Wing Tsun Kung Fu. Dorasta艂 w bogatej rodzinie posiadaczy ziemskich z du偶ym maj膮tkiem w Fatshan. Mo偶na by s膮dzi膰, 偶e taki wypieszczony ch艂opiec nigdy nie podejmie 偶adnego fizycznego wysi艂ku, ale ku zdumieniu wszystkich wykazywa艂 on szczeg贸lne upodobanie do sztuk walki. Po zacz臋tym we wczesnej m艂odo艣ci treningu u Chan Wah Shun鈥檃 trzyletnim treningu i po 艣mierci swojego mistrza, Yip Man studiowa艂 na presti偶owej, katolickiej uczelni, Liceum 艢wi臋tego Stefana. Los chcia艂, 偶e natkn膮艂 si臋 w Hong Kongu na Leung Bik鈥檃, starszego syna Leung Jana, brata kung fu Chan Wah Shun鈥檃. Leung Bik uzna艂, 偶e Yip Man posiada艂 odpowiedni charakter, temperament i postaw臋, by m贸g艂 go naucza膰. Nauka u Leung Bika trwa艂a kilka lat, a偶 Yip Man pozna艂 wszystkie tajniki Wing Tsun, ale wci膮偶 mu to nie wystarcza艂o. Gdy mia艂 24 lata, wr贸ci艂 do Fatshan. Tam du偶o 膰wiczy艂 ze swoim starszym bratem kung fu Ng Chu So i jego uczniami dopracowuj膮c swoje umiej臋tno艣ci do perfekcji.

 

Istnieje wiele historii i anegdot o wyczynach Mistrza Yip Man鈥檃 w Fatshan. Podobno zatka艂 on b艂yskawicznie luf臋 pistoletu celuj膮cego do niego 偶o艂nierza, kopni臋ciem wy艂ama艂 z zawias贸w drzwi grubo艣ci r臋ki, walczy艂 w wielu pojedynkach i za ka偶dym razem pokonywa艂 przeciwnik贸w w mgnieniu oka. 

Pomimo wielkiej s艂awy w Fatshan Yip Man nie my艣la艂 o nauczaniu kogokolwiek, nawet w艂asnego syna. W czasie drugiej wojny 艣wiatowej, gdy wi臋ksza cz臋艣膰 Chin znajdowa艂a si臋 pod japo艅sk膮 okupacj膮, rodzinna farma Mistrza zosta艂a zniszczona, a jemu zacz臋艂o si臋 coraz gorzej powodzi膰. Gdy Japo艅czycy dotarli do Fatshan, ich dow贸dztwo zaproponowa艂o Mistrzowi stanowisko instruktora japo艅skich 偶o艂nierzy. Yip Man powodowany patriotyzmem i nienawi艣ci膮 do naje藕d藕c贸w odrzuci艂 t臋 ofert臋. Po wojnie przeprowadzi艂 si臋 wraz rodzin膮 do Hong Kongu. Jego duma i niezwyk艂y temperament nie pozwoli艂y mu znale藕膰 zadowalaj膮cego zaj臋cia, dlatego te偶 Mistrz i jego rodzina 偶yli przez pewien czas w ub贸stwie.

W 1949 na zaproszenie bliskiego przyjaciela Mistrz zacz膮艂 naucza膰 kung fu cz艂onk贸w Stowarzyszenia Pracownik贸w Restauracji Hong Kongu. Uczniowie na pocz膮tku nie traktowali Yip Mana powa偶nie, ani nie przyk艂adali zbytniej uwagi do Wing Tsun. Pow贸d by艂 taki, 偶e Wing Tsun w odr贸偶nieniu od innych styli kung fu z 鈥瀌艂ugimi mostami i szerokimi pozycjami鈥 nie by艂 zbyt widowiskowy. Poza tym Yip Man, jak te偶 jego nauczyciel, nie popisywa艂 si臋 swoimi umiej臋tno艣ciami, nie m贸wi膮c o tym, 偶e nie bra艂 udzia艂u w publicznych przedstawieniach. Dlatego w艂a艣nie Wing Tsun nie by艂 wtedy zbyt popularny. Po kilku latach nauczania pracownik贸w restauracji, kiedy to mia艂 jedynie kilku uczni贸w, otworzy艂 w艂asn膮 szko艂臋 i zacz膮艂 naucza膰 ludzi nie zwi膮zanych ze Stowarzyszeniem Pracownik贸w Restauracji. Wielu z jego dotychczasowych uczni贸w pomaga艂o mu w otworzeniu szko艂y. Wtedy w艂a艣nie Wing Tsun zacz膮艂 przyci膮ga膰 uwag臋 mi艂o艣nik贸w kung fu. Poniewa偶 uczni贸w wci膮偶 przybywa艂o, szko艂a Mistrza zacz臋艂a si臋 rozrasta膰. Jego w艂asna s艂awa oraz wie艣膰 o skuteczno艣ci Wing Tsun ros艂a przyci膮gaj膮c coraz wi臋cej entuzjast贸w, zw艂aszcza z kr臋gu oddzia艂贸w policji Hong Kongu.

Najwi臋kszym osi膮gni臋ciem z punktu dla popularyzacji Wing Tsun by艂o utworzenie z pomoc膮 kilku uczni贸w Sportowego Stowarzyszenia Ving Tsun w Hong Kongu. Powsta艂o wtedy klika klas uczniowskich. W maju 1970, gdy klub si臋 ustabilizowa艂, Mistrz zdecydowa艂 si臋 przej艣膰 na emerytur臋 i cieszy膰 si臋 spokojnym 偶yciem przekazuj膮c nauczanie i zarz膮dzanie szko艂膮 swojemu ulubionemu uczniowi 鈥 Leung Ting鈥檕wi.

Od tego czasu Mistrz sp臋dza艂 zwykle czas pij膮c samotnie herbat臋 w herbaciarniach rano, po po艂udniu a nawet wieczorami, lub 偶artuj膮c ze swoimi uczniami zapominaj膮c, 偶e jest ich mistrzem. 鈥濸o co wielkie halo? Jeste艣 kim艣 wa偶nym, je艣li ludzie ci臋 szanuj膮鈥. To by艂a jego filozofia.

W latach 1970-71 jeden z uczni贸w Yip Mana, Bruce Lee, zosta艂 gwiazd膮 film贸w kung fu. Chocia偶 Lee by艂 znany ze swojego stylu Jeet Kun Do, wielu ludzi wiedzia艂o, 偶e by艂 on przez pewien czas uczniem Yip Mana. Z drugiej strony Yip Man nigdy nie by艂 dumny, 偶e jego uczniem by艂 ten gwiazdor. Zawsze gdy chwalono go jako nauczyciela Bruce鈥檚 Lee, on tylko odpowiada艂 u艣miechem. Rzadko polemizowa艂 z lud藕mi, kt贸rzy w nieuzasadniony spos贸b krytykowali teorie Wing Tsun. Prawda jest prawd膮, a Yip Man Yip Manem. Dla pozycji Wing Tsun nie mia艂o znaczenia, czy uczy艂 on Bruce鈥檃 Lee, czy nie. 

 

Yip Man i Bruce Lee 


          


2-ego grudnia 1972 Wielki Mistrz odszed艂 zostawiaj膮c po sobie wielk膮 sztuk臋 walki oraz misj臋 przekazywania jej nast臋pnym pokoleniom. 
Na podstawie artyku艂u THE STORY OF WING TSUN (oryginalny artyku艂 znajduje si臋 na stronie SIJO LEUNG TING-A)

 

WSP脫艁CZE艢NI MISTRZOWIE WING TSUN

 

Sijo Leung Ting

 

SIJO LEUNG TING

Sijo Leung Ting rozpocz膮艂 trening Wing Tsun w wieku 13 lat. Pierwszymi instruktorami byli bracia jego matki Cheng Fook i Cheng Pak, kt贸rzy 膰wiczyli wtedy w szkole Yip Mana. Nast臋pnie Leung Ting wst膮pi艂 do szko艂y pierwszego ucznia Yip Mana w Hongkongu 鈥 Leung Sheunga. W wieku 18 lat by艂 asystentem w klubie Cheng Fooka i Chang Paka 鈥 pomaga im w nauczaniu.W wieku 19 lat otwiera pierwszy klub dla student贸w w Hongkong Baptist College. W kr贸tkim czasie klub liczy ponad 120 cz艂onk贸w. Po 6 latach treningu zostaje zaakceptowany przez mistrza Yip Mana jako prywatny ucze艅. Poniewa偶 Leung jest ju偶 zaawansowanym praktykiem, mistrz Yip Man rozpoczyna nauczanie od technik manekina. Po kr贸tkiej demonstracji 108 technik Muk Yan Ching Yip Man odpowiada: 鈥淭ing , zrobi艂e艣 chyba 208 ruch贸w..鈥 Okazuje si臋, 偶e przekaz pierwszego instruktora znacznie r贸偶ni艂 si臋 od technik Yip Mana, kt贸ry koryguje wszystkie formy i uczy Sijo technik d艂ugiego kija i no偶y Bartchamdao. W 1969 roku Sijo zostaje g艂贸wnym instruktorem Ving Tsun Athletic Association, w 1972 roku ju偶 po 艣mierci Yip Mana zostaje za艂o偶one International Wing Tsun Association i Leung Ting Gym w Hongkongu. 

Pierwsza wizyta Sijo w Europie ma miejsce w 1976 roku, po 6-cio godzinnym pokazie wiele os贸b rozpoczyna trening Wing Tsun pod okiem Sijo i jego asystent贸w. Od tego momentu Sijo sp臋dza kilka miesi臋cy w roku regularnie odwiedzaj膮c lokalne stowarzyszenia Wing Tsun na 艣wiecie.

 

Sikung M谩day Norbert

 

SIKUNG M脕DAY NORBERT (9. STOPIE艃 MISTRZOWSKI)

Sikung M谩day Norbert wst膮pi艂 do szko艂y Wing Tsun w wieku 14 lat. 膯wiczy艂 wtedy w dawnej kwaterze g艂贸wnej w Jugos艂awii. Jego pierwszym nauczycielem by艂 Sifu Slavko Truntic, kt贸ry w latach 70-tych nawi膮za艂 kontakt z Sijo tworz膮c pierwsze stowarzyszenie Wing Tsun na terenie dawnego bloku wschodniego.W 1989 roku ( Sikung mia艂 wtedy pierwszy stopie艅 mistrzowski ) zorganizowano pierwsze seminarium na W臋grzech. Od tego czasu Dai Sifu zosta艂 prywatnym uczniem Sijo. Leung co roku odwiedza kwater臋 g艂贸wn膮 w Kesckemet, gdzie 膰wiczy ok. 100 instruktor贸w prowadz膮cych kluby na W臋grzech, w Polsce , na Litwie, 艁otwie, Estonii oraz Ukrainie i Rumunii. W roku 2002 Sikung Norbert Maday zostaje usynowiony* przez Sijo Leung Tinga.

(*Zgodnie z chi艅sk膮 tradycj膮 w rodzinie kung fu rozr贸偶niamy uczni贸w danego instruktora oraz osoby 鈥渦synowione鈥 w trakcie ceremonii podawania herbaty. Dla najbardziej zaufanych i zaawansowanych technicznie uczni贸w mistrz rezerwuje status osobistego syna kung fu, zwracaj膮c si臋 do niego : 鈥淭o Dai鈥. Przez ostatnie 26 lat Sikung Norbert Maday usynowi艂 tylko 6 w臋gierskich instruktor贸w i 2 cudzoziemc贸w 鈥 s膮 nimi bliscy bracia kung fu : Sifu Linas Gudonavicius (Prezes Ba艂tyckiego Stowarzyszenia Wing Tsun) oraz Sifu Marek Mikulski ( Prezes Polskiego Stowarzyszenia Wing Tsun).

Usynowienie nie ma nic wsp贸lnego ze stopniem, nie ma na to dyplomu, nie mo偶na zap艂acic ani kupi膰 szacunku mistrza , jest ca艂kowicie prywatn膮 spraw膮 pomi臋dzy Sifu i Todai) 

Sifu Marek Mikulski

SIFU MAREK MIKULSKI (5. STOPIE艃 MISTRZOWSKI)

PREZES POLSKIEGO STOWARZYSZENIA WING TSUN

Uko艅czy艂 histori臋 i nauki polityczne na Uniwersytecie Wiede艅skim, 膰wiczy kung fu od stycznia 1988, prowadzi zaj臋cia w Warszawie w pierwszym warszawskim klubie Wing Tsun od stycznia 1998 roku. 
Jako pierwsza osoba w Polsce otrzyma艂 stopie艅 mistrzowski Wing Tsun w lutym 1999. 
Jest prywatnym uczniem i jedynym polskim "To Dai" - synem kung fu - Sikunga Norberta M谩daya (9. st. mistrzowski IWTA). 

 

Sifu Norbert So艂tysiak

 


SIFU NORBERT SO艁TYSIAK (4. STOPIE艃 MISTRZOWSKI)

Uko艅czy艂 Finanse i Rachunkowo艣膰 na PWSBiA w Warszawie. Swoja przygod臋 z Wing Tsun kung fu rozpocz膮艂 w 2003 roku u Sifu Marka Mikulskiego w 鈥瀔lanie Polna鈥. Jest jednym z kilku prywatnych uczni贸w Sifu Marka Mikukskiego. W 2005 roku reaktywowa艂 Wing Tsun kung fu na Pomorzu otwieraj膮c klub w Gda艅sku. Prowadzi zaj臋cia w Warszawie (Mokot贸w) jak i nadzoruje klub w Sopocie prowadzony przez jego zaufanego asystenta Sihinga Przemys艂awa Mogie艂ke (4 st. mistrzowski).